söndag 15 augusti 2010

Vackra citat

Bara måste få citera Sture Bergwalls vackra dikter.

"Sommarmorgonen fyllde sina händer med sig själv
och sträckte mildheten till mig.
Bojornas tyngd gömde fjärilarnas dräkt
och fåglarnas sång"

-

"Dansande på stålblad
skär försommarsolens löften in i mig"

-

"Så seglar skeppet dag
in i natten.
Jag sluter mina ögon,
ser allt och inget.
Seglen slakar,
faller in i mig"

-

"Junikvällens magiska ljus
går sönder
när det träffar cellens fönstergaller.
Jag ser spillrorna
och gråter en aftonvisa"

-

"Morgonen viskar till mig:
- Ser du björkens skira grönska?
Det är jag som ger av mitt nu
för att du skall förtrösta"

-

"Sommarhimmel välter murarnas skuggor över mig.
Någonstans leder andhonan sina ungar till livet"

-

"Fladdermusen.
I kolsvart mörker
seglar urtidsdjur med sträckta segel
på jakt.
Eko av utstötta ljud
ger bilder av en värld
vi inte ser"

-

"Molnet kastade ankar till jord
och tömde sin barlast.
Vi barn hukade oss i bersån
medan de tömda saftglasen
fylldes av milt sommarregn"

-

"In i mig faller natten
tar mig bort.
Utom mig viskar rörelser,
avstånd skymmer rymders ljus.
Det är stilla"

-

"Dagen andas stilla
när den lämnar sig själv för natten.
Jag följer med.
Det gamla danas och knådas.
I gryning är allt nytt"

Tack Sture för galet vacker poesi!

Följ Stures ---> Twitter <--- och hans ---> Blogg <---

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar